Κυρίτση Ανθή & Κουτούπης Άγγελος
Την Τετάρτη 22 Οκτωβρίου, αντιπροσωπεία μαθητών/τριών της ομάδας
«Bottom-UpTalks» του σχολείου μας μαζί με τη Διευθύντρια, κ. Ξάνθου
Ευαγγελία-Ευάνδρα, την κ. Μπουγιέση Σωτηρία, εκπαιδευτικό, την κ.
Οικονομοπούλου Αγγελική, Διευθύντρια της Κοινωνικής Πολιτικής του Δήμου Αγίων
Αναργύρων/Καματερού και την κ. Λάσκαρη Κωνσταντίνα, υπεύθυνη υλοποίησης του
έργου από το Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας– ΚΜΟΠ, ξεκίνησαν για
ένα τετραήμερο ταξίδι αυτογνωσίας, συνεργασίας και ανοιχτού διαλόγου με προορισμό το Druskininkai της
Λιθουανίας. Παρά το γεγονός ότι οι ώρες του ταξιδιού ήταν αρκετές,
πετύχαμε να το ζήσουμε στο έπακρο, μαθαίνοντας για αξίες που διαδραματίζουν
σημαίνοντα ρόλο στην καθημερινότητά μας. Το πρόγραμμα περιλάμβανε ποικίλες
διαδραστικές δραστηριότητες, οι οποίες συνέβαλαν στην αποτελεσματικότερη
επικοινωνία μας με τους/τις μαθητές/τριες των υπολοίπων χωρών και συγχρόνως
συνετέλεσαν στην ανταλλαγή ιδεών, απόψεων και γνώσεων.
Το έργο “Bottom-Up Talks” αποσκοπεί στην πρόληψη της
έμφυλης βίας στις εφηβικές σχέσεις στο σχολικό περιβάλλον, στην προαγωγή
της ψυχολογικής ευεξίας των νέων και παράλληλα ενισχύει την εξωστρέφεια
του σχολείου σε ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες με κοινωνικό αποτύπωμα.
Υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος "Citizens, Equality, Rights and
Values"(CERV) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (European Commission) και υλοποιείται
σε πέντε ευρωπαϊκές χώρες: Ιταλία, Ελλάδα, Κύπρο, Λιθουανία και Γαλλία, τόσο σε
σχολεία όσο και σε ευρύτερα κοινωνικά πλαίσια. Στην Ελλάδα, την υλοποίησή του
έχει αναλάβει το Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας– ΚΜΟΠ. Ο κεντρικός
στόχος του έργου είναι να δημιουργήσει πιο ασφαλείς και συμπεριληπτικές κοινότητες,
ενδυναμώνοντας τους έφηβους και τις έφηβες για να αναπτύξουν υγιείς και
ισότιμες σχέσεις. Για να το πετύχει αυτό, το έργο παρέχει γνώσεις, εργαλεία και
υποστήριξη όχι μόνο στους/στις ίδιους/ιες τους νέους και τις νέες, αλλά
και στις οικογένειες και στους/στις εκπαιδευτικούς. Με τον τρόπο αυτό
ενισχύεται ολόκληρη η σχολική κοινότητα, ώστε να μπορεί να αναγνωρίζει, να
προλαμβάνει και να αντιμετωπίζει καταστάσεις που σχετίζονται με τη βία ή τις ανισότητες.

Το τριήμερο πρόγραμμά μας επικεντρώθηκε σε θέματα που σχετίζονται με τη
διαφορετικότητα, την πρόληψη της έμφυλης βίας, τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση και
μας έδωσε την ευκαιρία να εξερευνήσουμε βαθύτερα ζητήματα σεβασμού, ισότητας,
διαφορετικότητας και αποδοχής. Μέσα από τις συζητήσεις και τις βιωματικές
δράσεις μάθαμε να αποβάλλουμε στερεοτυπικές αντιλήψεις και προκαταλήψεις που
συχνά υπάρχουν γύρω από το φύλο, τη σεξουαλικότητα και τις ανθρώπινες σχέσεις.
Ήταν ένα σημαντικό βήμα προς την καλλιέργεια μιας πιο ανοιχτής και
συνειδητοποιημένης στάσης απέναντι στη διαφορετικότητα. Συμμετείχαμε σε
θεματικά εργαστήρια και ανακαλύψαμε τη σημασία του να ακούμε ο ένας τον
άλλον, να σεβόμαστε τις διαφορετικές απόψεις και να δουλεύουμε συλλογικά για
έναν κοινό στόχο.

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία του προγράμματος ήταν η
επικοινωνία και η διάδραση με συνομηλίκους από διαφορετικές χώρες όπως την
Κύπρο, την Ιταλία, τη Γαλλία, και τη Λιθουανία. Η πολυπολιτισμική αυτή εμπειρία
μας έδειξε πως μπορούμε να μάθουμε ο ένας από τον άλλον πολλά πράγματα, όταν
υπάρχει διάθεση επικοινωνίας, κατανόησης και σεβασμού, καθώς και να συγκρίνουμετους διαφορετικούς πολιτισμούς και να αντιληφθούμε τα κοινά στοιχεία που διέπουν την καθημερινότητά
μας.
Πράγματι, το πιο σημαντικό ήταν ότι κρατήσαμε επαφές και δημιουργήσαμε
φιλίες με αυτά τα άτομα, διευρύνοντας τον κύκλο των κοινωνικών μας επαφών. Εξαιρετικά ενδιαφέρον για όλους/ες τους/τις
συμμετέχοντες/ουσες μαθητές/τριες ήταν η ανακάλυψη και η εξοικείωση
με νέες τεχνικές γνωριμίας, που εφάρμοσαν οι ψυχολόγοι κι οι κοινωνικοί λειτουργοί, ως experts,

όπως τα παιχνίδια
γνωριμίας και προσαρμογής που βοήθησαν στην εξάλειψη του άγχους καθώς
δημιουργούν ένα πιο ασφαλές και χαλαρό περιβάλλον. Κύριος στόχος αυτών των
παιχνιδιών είναι η αλληλεπίδραση και η ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας που μας
βοήθησαν να αισθανθούμε θετικά και να συνεργαζόμαστε από την πρώτη μέρα.
Επιπρόσθετα τεχνικές που εφαρμόστηκαν όπως το θεατρικό παιχνίδι, ο χορός
και οι εικαστικές τέχνες, καλλιεργούν τη φαντασία και παρέχουν ευκαιρίες για
δημιουργική έκφραση, ενίσχυση της συνεργασίας και της ομαδικότητας και βελτίωση
της αυτοπεποίθησης και της επικοινωνίας. Μέσα από την εξερεύνηση και την
έκφραση σκέψεων και συναισθημάτων, οι συμμετέχοντες/ουσες μαθαίνουν να
εκφράζονται λεκτικά και μη λεκτικά. Ενισχύεται η ικανότητα
επικοινωνίας, ο σεβασμός προς τους άλλους, η κατανόηση των διαφορετικών απόψεων
και η ανάπτυξη της ενσυναίσθησης. Δημιουργήθηκε ένα φιλικό και ασφαλές
περιβάλλον, όπου όλοι/ες μας νιώθαμε άνετα να εκφραστούμε και να συμμετέχουμε
ενεργά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι επιστρέψαμε γεμάτοι γνώσεις, εμπειρίες, πολύ
πιο ώριμοι και με έντονα συναισθήματα.